Prawie za każdym razem na wizytach pacjentki mówią mi o swojej wymarzonej wadze i spadku kilogramów, który jest ich celem.  Najczęściej jest to przedział wagowy w dolnych granicach normy dla ich wzrostu i wieku. Dzieje się tak, ponieważ niska waga zazwyczaj jest utożsamiana ze szczupłą, atrakcyjną sylwetką. Do niedawna faktycznie najprostszym sposobem było wyliczenie BMI pacjenta i określenie na tej podstawie należytej masy ciała. Schemat prosty, ale czy skuteczny?

BMI bierze pod uwagę jedynie masę ciała, nie uwzględnia natomiast faktycznego składu organizmu- tkanki mięśniowej, kości, zawartości wody i ilości tłuszczu.

PRZYKŁAD: Kulturysta ważący 110 kg przy wzroście 183 cm ma BMI = 33- co wskazuje na otyłość. Natomiast fakty są takie, że jego ciało składa się w większej mierze z mięśni, które są TRZY RAZY CIĘŻSZE NIŻ TŁUSZCZ. Jest to zatem przypadek bardzo dobrej formy fizycznej, i nie można tutaj mówić o konieczności odchudzania.

Na co zatem zwracać uwagę?

Jednym z najlepszych sposobów sprawdzania Twoich postępów jeśli jesteś osobą aktywną będzie monitorowanie zawartości tkanki tłuszczowej. Zdarzyło mi się prowadzić kuracje, w których NIE WAŻYŁAM TRENUJĄCYCH PACJENTEK- bazowałyśmy jedynie na pomiarach obwodu ciała i mierzeniu zawartości tkanki tłuszczowej. Jak już wspomniałam mięśnie są cięższe od tłuszczu- zatem jeśli dochodzi do zwiększenia masy mięśniowej (co jest głównym celem treningu) i utraty tkanki tłuszczowej waga może stać w miejscu. A co mówi analiza składu ciała i lustro? Ciało staje się jędrne, zyskuje pożądane kszałty, pozbywasz się tkanki tłuszczowej i co za tym idzie, znienawidzonych boczków. Poprawia się metabolizm, tkana mięśniowa wypiera wodę  a Ty czujesz się zdrowsza i szczuplejsza- z ta samą wagą:)

Jakie są normy tkanki tłuszczowej?

Na początku zaznaczmy, że TŁUSZCZ JEST NIEZBĘDNY W NASZYM ORGANIŹMIE. Długotrwale utrzymujący się zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej może być niebezpieczny dla zdrowia. Wartości referencyjne tkanki tłuszczowej obrazuje poniższa grafika.

Jeśli jesteś ciekawy, w jakim przedziale aktualnie się znajdujesz zapraszamy do naszej poradni- dokonamy takiej analizy na profesjonalnym urządzeniu do pomiarów składu ciała.

Podsumowując- jeśli stawanie na wadze było dla Ciebie do tej pory katorgą, zrzucałaś kolczyki i gumki do włosów aby zobaczyć pół kilo mniej, mam dla Ciebie dobrą wiadomość- waga nie jest jedynym wyznacznikiem tego, czy będziesz się cieszyła zdrowiem i wspaniałą sylwetka . Optymistyczna wiadomość, prawda?;)